picar mans, a

picar mans, a JOC Comença el joc quan els dos capitans fan peus per triar els seus jugadors, un a un i alternativament, fins a tenir-los tots repartits equitativament entre els dos equips. Tot seguit marquen el camp de joc: un gran rectangle d’unes trenta passes de llarg i unes vuit d’ample. A unes quatre passes dels costats més curts i paral·lels a ells, banda dins del rectangle, cada equip hi marca una ratlla. A cada costat del camp gran hi haurà quedat un rectangle interior que són les cases, una per equip. Els jugadors de cada equip es col·loquen dins de la seua casa, amb un peu tocant la ratlla més pròxima a la casa dels contraris i preparats per sortir corrent, parant la mà.

Quan estan tots preparats, un dels jugadors de l’equip (a) travessa el camp i arriba davant de la casa de l’equip (b). Pot picar, tot just arribar, una forta palmellada a damunt de la mà del jugador contrari que vol que l’encalci o, si veu que l’ocasió no li és propícia, pot anar tocant suaument, una a una, les mans dels jugadors contraris i, quan vegi la millor oportunitat, picar fortament la mà de qui veu més distret. En aquest moment, el jugador de l’equip (a), que ha iniciat el joc, surt corrent tant com pot cap a ca seua perseguit pel jugador de l’equip (b) a qui ha picat la mà. Si el jugador de l’equip (b) agafa el jugador de l’equip (a) abans que aquest entri a ca seua, l’elimina i és ell qui pica la mà a un altre jugador de l’equip (a). Si no l’agafa, el jugador de l’(a) es posa igual que els seus companys a parar la mà i és el jugador del (b), igualment, qui pica mà. Si el jugador del (b), en l’embranzida, creua la ratlla de casa de l’equip contrari, és ell l’eliminat i tornarà a picar mà un jugador de l’(a). Guanya l’equip que primer elimina tots els jugadors contraris.

Hi ha una altra modalitat d’aquest joc segons la qual els jugadors agafats no són eliminats, sinó fets presoners i portats a la casa de l’equip contrari, a un racó, parant la mà i preparats per sortir corrent si algú del seu equip els toca i els salva. En aquest cas guanya l’equip que aconsegueix fer presoners tots els jugadors de l’equip contrari. [JGT/VTM]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments