pedretes, a les cinc
pedretes, a les cinc JOC És un joc tradicional de les Pitiüses, basat en la destresa i l’habilitat manual de qui el juga.
Hi participen un mínim de dos infants, que necessiten tenir cinc pedretes arrodonides i llises. Les jugadores o jugadors marquen un rotlo a terra. Hi col·loquen les cinc pedretes. L’infant que enceta el joc pren una de les cinc pedretes i la tira a l’aire, dient: –Mà una; n’agafa una altra i, amb la mateixa mà, ha d’empomar la que havia tirat a l’aire abans que no caigui. Se’n guarda una a l’altra mà, en torna a tirar una de les dues a l’aire i, abans que no caigui, n’agafa una altra de les de terra i empoma la que cau. Segueix així fins que ha agafat les cinc pedretes, una a una.
Quan ja té les cinc, les torna a tirar a dins del rotlo i ell mateix torna a començar dient: –Mà dos. Ara tirarà una pedreta a l’aire, n’aplegarà dues i empomarà la que vola. Tornarà a fer igual amb les dues que queden.
I torna a començar, aquesta vegada dient: –Mà tres. En tira una a l’aire, de pedreta, i n’agafa tres. Després agafarà la que queda.
Torna a començar dient: –Mà quatre. Ara en tira una a l’aire i aplega les quatre que han quedat a terra.
Quan ja ha fet tot això, li toca –Mà cinc. Col·loca una mà, el palmell mirant a terra, i damunt (entre els dits) hi situa les cinc pedretes. Amb un moviment brusc les tira, les cinc, a l’aire i les ha d’empomar totes juntes, abans que toquin a terra.
Si una jugada no surt bé, es perd el torn i juga el següent. Quan torni a jugar el primer infant (si abans cap dels altres no ha aconseguit acabar el joc), haurà de recomençar de bon principi.
Guanya el primer jugador que aconsegueix completar el procés del joc. [JGT/VTM]
Descàrregues
