Rey Don Jaime I
Rey Don Jaime I NÀUT
1. Vaixell de ferro propietat de l'Empresa Mallorquina de Vapores, construït a Londres el 1855, tot i que tenia també l'aparell de goleta de velatxo, amb dos pals, per ajudar-se de la vela. Segons l'arxiduc Lluís Salvador a Les Antigues Pitiüses, el 1867 el vapor Jaime I sortia de Palma cada diumenge a les 8 del matí i arribava a Eivissa a les 3 de la tarda, per sortir a les 5 i arribar a València a les 7 del matí del dilluns. De València sortia els dimarts a les 3 de la tarda i arribava a Eivissa a les 6 del matí del dimecres des d'on sortia a Palma de seguida per arribar a les 3 de la tarda. Va navegar fins al 1889. Les seues característiques eren: eslora 50,70 m; mànega 7,25 m; puntal 4,25 m i 381 tones de desplaçament. El movia una màquina de vapor amb dues calderes que feien rodar una roda de pales.
2. Vaixell de ferro construït a les drassanes Odero (Gènova) el 1911 per encàrrec d'Isleña Marítima. En el seu viatge inaugural va transportar de València a Palma el president del govern Antoni Maura i Muntaner amb el seu seguici oficial. Fou destinat a la línia Barcelona-Palma, on va ser objecte de diversos impediments durant la Primera Guerra Mundial principalment per vaixells de guerra francesos. Constituïda la Compañía Trasmediterránea el Rey Jaime I va passar a ser el vaixell més luxós de la flota. En el temps de la Guerra del Marroc va ser utilitzat per dur tropes a alguns dels ports espanyols del nord d'Àfrica. La Guerra Civil el sorprengué a Palma, on va servir de presó provisional els primers mesos. Posteriorment va ser artillat per dedicar-lo a missions de guerra. En acabar la Guerra Civil va ser destinat novament a la línia Barcelona-Palma fins al 1955 que passà a cobrir les línies de Barcelona a Maó i a Eivissa. El 1967 va ser donat de baixa i la nit del 30 d'octubre d'aquell any va fer el seu darrer servei, després de 56 anys, a la línia Eivissa-Palma. [PVG]
Descàrregues
