Naviliera Mallorquina

Naviliera Mallorquina NÀUT Companyia fundada a Palma el 1924 amb els vaixells de Damià Ramis Vanrell i el finançament de Manuel Salas Sureda. En una primera etapa va operar amb motovelers i el 1934 en disposava de divuit. El 1932 fou constituïda en societat anònima i tots els seus vaixells reberen el nom d’alguna cala balear. Durant la Guerra Civil alguns dels seus vaixells foren utilitzats per comunicar Mallorca amb Eivissa. A partir de 1955 va començar a adquirir motonaus de 1.029 tones de desplaçament, construïdes a les drassanes de Palma —les futures Drassanes de Mallorca— i començà a operar noves línies, en especial internacionals. El 1971 incorporà a la seua flota els vaixells roll-on/roll-off, els Cala d’Or, Cala Marçal i Cala Llonga, de 1.636 tones i construïts a Palma. El vuit d’octubre de 1971 el Cala d’Or, que havia estat entregat el mes de juny, embarrancà a la punta Arabí de Santa Eulària i va haver de ser desballestat en el mateix lloc davant la impossibilitat de reflotar-lo. El 1973 la companyia Trasmediterránea va adquirir el 51% del capital de la naviliera i poc després, el 1977, la resta de les accions i a partir d’aquell moment, va batejar algun dels seus vaixells amb noms eivissencs, com Cala Gració o Cala Salada, incorporats el 1982 i el 1990 respectivament. El 1987 abanderà l’embarcació tipus hidrojet Pez Volador que feia la línia Palma-Eivissa. La delegació de la Naviliera Mallorquina a Eivissa va estar primerament a l’edifici de la Salinera, al port d’Eivissa, després passà a un pis de l’edifici Badia, davant del Club Nàutic d’Eivissa i finalment s’integrà en les oficines de Trasmediterranea. En fou delegat durant molts anys el capità Òscar Prohens Escandell. Alguns dels motovelers que donava de baixa la Naviliera a mesura que n’incorporava de més moderns foren adquirits per la naviliera Fills d’Abel Matutes Torres SA com el Cala Millor, que passà a anomenar-se Antonio Matutes el 1966; aquell mateix any també adquirí el Cala Tuent que navegà sota pavelló eivissenc fins al 1978 i ara és el Tho-pa-ga; el 1967 adquirí el Cala Llamp. El 1969 adquirí el Cala Madrona , any que també hi passà el Cala Mondragó. Molts de mariners eivissencs i formenterers navegaren en els vaixells d’aquesta companyia naviliera. [FCC]


Descàrregues

 Descarregar veu en format pdf

Col·laboradors


Bústia de suggeriments

L'Enciclopèdia d'Eivissa i Formentera en línia creix cada dia gràcies a la participació de gent com tu. Pots col·laborar-hi suggerint millores en la redacció d'alguna veu, afegint-hi fotografies o enviant-nos el teu comentari. Segueix el següent enllaç per deixar-nos la teua aportació: Bústia de suggeriments